Men vad jobbigt det ska vara då!

Att bara gå runt och vänta och hoppas och tro och önska att min lilla gris är dräktig. Satt faktiskt och kollade på lite handdukar och filtar och sånt som kan vara bra att ha till förlossningen. Men jag tänker vänta med att köpa det tills jag vet alldeles säkert att hon är dräktig. Roade mig med att läsa om vilka tecken man kan leta efter. OM hon nu blev dräktig så ska hon vara gången 17 dagar. En tik går ju dräktig 63 dygn +/- någon/några dagar.

Tecken på dräktighet:

  • Viss vulvasvullnad kvarstår efter löpet
  • Tiken är illamående i vecka 3 och/eller 5.
  • En lindrig blödning från vulva under vecka tre i graviditeten är normalt.
  • Rodnad av spenarna från vecka 4
  • Spen och juverförstoring från vecka 5
  • Bukförstoring från vecka 5
  • Klar, seg flytning från 4-5 veckan
  • Fosterrörelser från vecka 7
Källa: http://www.veterinaren.nu/artiklar/hund/avel/den-normala-draktigheten-hund/23

Så alltså; nästa vecka eller om 3 veckor kan hon bli illamående. Jag ska hålla henne lite under uppsikt för att se om hon blöder lite från vulvan nästa vecka. I vecka 4 (alltså om 2 veckor!!!) borde spenarna bli svullna för att sedan ändra lite färg. Det här är nästan lika spännande som om jag hade varit gravid själv!

Just nu blir det inte så mycket uppdatering här på bloggen eftersom det mesta handlar just nu om att bara gå och vänta och bida tiden.

Håll tummarna med mig och Nicklas och håll era tassar med Chickey!
PUSS OCH KRAM!

Här ser du alla mina meddelanden

Lämna ditt meddelande här:

Namn:
Spara?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0